Griljera skinka

Jag har ett erkännande att komma med – det är alltid min mamma som gör skinkan till jul. Det spelar ingen roll om vi är hos henne eller hos oss, hon kokar och griljerar den. På grund av detta är jag fullständigt handikappad då det gäller att tillaga denna, julens viktigaste, basvara. Förra året gjorde jag ett ”efterjulförsök” och köpte en billig, färdigkokt skinka att förstöra…och självklart blev den rätt misslyckad. Även om det bara handlade om att griljera och skära upp så blev det ändå fel. Alla recept anger ungefär samma ingredienser för själva kladdet men ingen talar om hur och var man ska kladda. Alltså lyckades jag kladda ovanpå den feta svålen och insåg inte förrän jag skar bort det äckliga ”grisskinnet” att all piffing försvann i samma veva. Skinkan gick åt ändå men jag lovade mig själv att göra ett nytt försök och att spara på min lilla och enda erfarenhet av skinktillredning.

Idag gör jag så det försöket. Jag har i skrivande stund en billig, färdigkokt skinka inne i ugnen för griljering. Kladdet ligger på skinksidan som saknar svål, för den tabben gör jag inte om, men hittat ett vettigt recept har jag inte ännu gjort…eller jag hade inte hittat nåt då jag föste in skinkan i ugnen. Efter lite seriöst googlande hittade jag så klart att svålen ska skäras bort helt och hållet, innan skinkan ställs in i varm ugn. Tidangivelsen för griljeringen är även den uppåt väggarna. Möjligen räcker det att griljera en nykokt skinka i 10-15 minuter men en kylskåpskall skinka kräver betydligt längre tid för att få en trevlig yta. Till nästa gång har jag nu två erfarenheter, men det är nog tur att morsan har lovat att koka skinkan i år igen, julskinka verkar vara ett vetenskapsprojekt.

Det här inlägget postades i Maten. Bokmärk permalänken.

Kommentera

