Less is more…

…heter det, va? Här är det mest bara ”less and no more at all” men idag, då jag satte ut en ljusslinga i blomlådorna under köksfönstret, fick jag lust att skriva ett enkelt litet inlägg. Enkelt i den bemärkelsen att jag i princip kopierar förra årets planeringslista och publicerar den igen. Jag har en kopia på min dator där jag stryker det jag har lyckats bli färdig me. På förra årets lista var mycket, men inte allt som var struket. Jag gissar att jag inte är ensam om att planera mer än vad jag i verkligheten klarar av att fullfölja – men vad gör det, planerandet är ju halva nöjet. Något mer jag upptäckte på den listan var att jag tydligen har införskaffat en snygg adventsstake. Vad snopet! Jag köpte för ett par veckor sedan en snygg adventsstake eftersom jag inte har en sådan…trodde jag. Ska bli spännande att öppna jullådorna och ta fram den stake jag förra året köpte men i år inte har ett minne av. Så snygg kan den ju inte vara då, väl?

Listan då:

Planering
November:
Sätta glögg (det är hög tid nu. Jalla jalla!)
Plocka naturmaterial
Sätt upp utebelysning men tänd ej
Förbereda julkort (hur, när, till vem?)
Adventskalender
Planera var och hur vi ska fira, bjud in
Se över elljusstakarna
Bunkra ljus + kalenderljus
Köp snygg adventsstake för 4 stearinljus (äger alltså två snygga nu?)
Välj ut recept att baka (börja i tid och frys in)
Bestäm vilken mat som ska lagas och av vem
Handla mat och dryck som går att spara
Kolla upp vilka julmarknader som vi kan besöka (marknad i Leksand)
Kontrollera brandvarnarna
Börja köpa julklappar
Bunkra papper, snöre, etiketter och tejp
Köp julfrimärken
Lyssna på julmusik
Köpa amaryllis så den blommar till jul
Förbered middagar då jag jobbar sent
Titta igenom mappen julidéer
Frossa i jultidningar, både nya och gamla

Till första advent
Fixa till en dörrkrans (stomme i garaget)
Köp julblommor
Sätt upp ljusstakar
Byt eventuellt gardine
Köp hem glögg, julmust och pepparkakor (vi har helt sjuka mängder glögg i ”barskåpet”. Punkten borde heta DRICK GLÖGG)
Bjud in nån till adventsfika eller glöggkväll
Tomtesmyg?
Häng upp adventskalendrar
Baka nåt – ät
Baka nåt – frys in
Baka matbröd – frys in
Göra en julkrubba i lera med barnen
Julpynta lite
Pynta utomhus
Gör islyktor om det går

Till andra advent
Baka pepparkakshus
Blir det något luciatåg – kontrollera kläder
Köpa nya julkläder?
Julklappar till fröknarna?
Handla julens drycker
Rulla egna köttbullar – frys in
Julpynta mycket

Till tredje advent
Posta julkort
Gör lite julgodis, köp resten
Planera juldukning
Skaffa material till juldukning
Ordna tomte
Kolla vad som finns och skriv inköpslista

Till fjärde advent
Köp gran
Klä gran
Köp mat
Laga mat
Ställ ut gröt
Lägg fram julklapparna

Det här inlägget postades i Planeringen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

