Runda pepparkakor

Jag har ett maniskt behov av att samla på pepparkaksformar. Och samla är verkligen rätta ordet  eftersom jag väldigt ogärna bakar pepparkakor. Det är krångligt och blir kladdigt för att i slutändan ändå bara generera skitfula kakor som, om jag har tur, inte blir brända i kanterna. Varför lägga så mycket tid på något som är osmakligt då det finns jättegoda pepparkakor att köpa färdigt? Vill jag ändå pyssla lägger jag istället tid på att spritsa köpekakor med kristyr och pynta med dekorationer från bakhyllan i butiken.

Men…det är så klart något som saknas då jag inte längre bakar peppisar. Doften! Det här känns då som ett alternativ som bör passa mig. Rund är verkligen en fantasieggande form.

Det här inlägget postades i Bakningen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

