Saffran

Vilken angenäm överraskning. Årets saffran har ett vettigt pris. Förra året höll jag tillbaks på bakandet eftersom saffranen var så hutlöst dyr (runt 35:-/påsen).  Även om saffran är en fantastisk krydda och ett måste till jul har jag ändå en smärtgräns. I år kostar den bara mellan 10-15 spänn och jag har fått baklusten tillbaks. Blir jag inte alldeles för sen i mitt julklappsköp idag har jag tänkt baka saffransbullar ikväll. Framöver kommer det även bakas saffransbiscotti samt saffranspannkaka (jag har även ett smarrigt recept på saffranskaka jag gillar att baka). Men framförallt ska jag bunkra saffran. Det finns otroligt många maträtter att piffa till med saffran. En köttgryta jag bara äääälskar bjuder jag er receptet på nu. Testa! Du kommer inte ångra dig.

Anna E:s Lammtangine – till många
Runt 1,5 kg lammbringa eller bog med ben (Jag brukar använda nötkött) – sågad i bitar i butiken – skuret i ca 4×4 cm stora tärningar (med hänsyn taget till ben).
Olivolja eller rapsolja
2 grovt hackade lökar
5 klyftor skalad och krossad vitlök (krossa med knivbladet, hacka sedan lite)
3-4 msk tomatpuré
6 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
3 lagerblad
1 påse saffran (0,5 g)
½ msk kanel
½ msk spiskummin
1 tsk sambal oelek
några stänk tabasco
salt
1 tsk malen svartpeppar från kvarn
4-5 soltorkade tomater i strimlor
rivet skal och saft av 1 citron
16 aprikoser
några kvistar färsk rosmarin
4-5 tomater, urkärnade, i tärningar

Bryn lammköttet på alla sidor i lite olja i en stor stekgryta (helst gjutjärnsgryta), lägg åt sidan och diska ur grytan och bryn sedan löken och vitlöken lätt i lite mer olja. Tillsätt tomatpurén och låt den rostas en aning innan lammköttet tillsätts. Tillsätt vatten, buljongtärningar och kryddor samt de soltorkade tomaterna. Låt puttra i ca 50 minuter utan lock – rör om då och då. Ta upp en bit kött och kontrollera att det är mört. Tillsätt citronen, aprikoserna och rosmarinen och låt puttra ytterligare 10 minuter. Tillsätt tomaterna och låt puttra en sista 5 minuter.

Servera med en klick turkisk yoghurt, lite grönt samt bulgur som du kokat tillsammans med lite soltorkade tomater i strimlor + olja från burken med tomater.

Detta inlägg publicerades i Bakningen, Maten. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Saffran

  1. Elin skriver:

    Har du sett Postens julkortskampanj på webben? Fota levande grisar och tomtar, direktsända från en lada i Småland, och skicka som riktiga julkort hem till alla kompisar. Massa härlig julstämning! Spana in sajten här: http://www.julkortifarten.se

Lämna en kommentar